Magische Annekedote Pim
De kleine jongen zat met gekromde schouders een beetje ineengedoken tegenover me. Uit zijn ogen kwam weinig expressie en ze maakten een afgevlakte indruk. De indruk die ik van hem kreeg was alsof hij nergens zin in had, zeker niet om hier te zijn.
Van zijn moeder wist ik dat het probleem bij pestgedrag lag. Sinds ze verhuisd waren en hij naar een nieuwe school ging was het mis gegaan. De jongen, laten we hem Pim noemen, leed erg onder het verlies van zijn opa die kort voor de verhuizing overleden was. Met zijn opa had hij een fantastische band gehad, zeker omdat zijn vader er vaak niet was door zijn werk in het buitenland.
Zijn moeder had promotie gemaakt en kon aan de slag in de baan die ze altijd had gewild. Er was een nadeel, ze moesten verhuizen. En ook al kregen ze een mooier en groter huis in deze stad, het betekende dat Pim alles moest achterlaten waar hij van hield. Het dorp waar je zo heerlijk kon spelen, zijn lieve oma, zijn vrienden en zijn vertrouwde school.
Pim heeft geen broertjes of zusjes met wie hij deze emoties kan delen of op wie hij kan steunen. Daardoor voelt hij zich erg alleen en kwetsbaar.
Ik pak het bord en kleurkaarten van Colournostics en besluit niet de gebruikelijke aanpak te volgen die speciaal voor kinderen gemaakt is, maar ga Colournostics verbinden met de Magische Schatkist Avontuur en met Sqribox. Dit uiteraard in overleg met de moeder.
Door het verbinden van de drie methodes hoop ik Pim te helpen zijn zelfbeeld, zelfvertrouwen en eigenwaarde te vergroten waardoor hij beter voor zichzelf kan opkomen.
Ik toon hem de 19 kleurkaarten die bij Colournostics ingezet worden. Daarna vraag ik Pim zijn ogen te sluiten en een paar keer rustig adem te halen. ‘Pim als je aan het pesten van je klasgenootjes denkt, kun je daar dan een kleur bij zien’, vraag ik hem?
‘Donkerblauw’: zegt hij. ‘Dankjewel Pim’: dan mag je nu je ogen weer opendoen.
Volwassenen lezen zelf de zinnen uit het boek die bij deze kleur horen, maar bij kinderen en jongeren werkt dat anders. Dan lees ik bepaalde zinnen voor en vraag hem of het meer zin 1 is die bij het gevoel hoort of zin 2, en zo ga ik door een gedeelte van de zinnen heen.
De zinnen die hij uiteindelijk associeert bij zijn gevoel zijn:
Ik doe mijn best om erbij te horen en het goed te doen, maar ik voel me alleen en buitengesloten.
Nu vraag ik Pim om opnieuw zijn ogen te sluiten en neem hem mee in een korte meditatie om zijn gespannen gevoel te verminderen. Hierna mag hij zijn ogen weer openen en ik vraag hem: ’Hoe zou het voelen als je je niet meer alleen en buitengesloten voelt, je vriendjes had en je helemaal thuis zou voelen op je nieuwe school?’.
Sluit je ogen maar even en probeer bij dit gevoel een kleur voor te stellen.
Hij vertelt dat de kleur oranje hem wel blij maakt. Weer gaan we door de vragen heen die bij de positieve affirmaties van deze kleur horen.
De zinnen die uiteindelijk over blijven zijn:
- Blij, want ik hoor erbij en ze hebben me geaccepteerd.
- Als ik geplaagd word kan ik mezelf verdedigen.
Nu heeft Pim positieve affirmaties en met deze woorden gaat hij verder met het Magische Schatkist Avontuur.
We pakken het kaartendeck erbij en zoeken de kaarten op die aansluiten op de twee zinnen die hem gaan helpen. Dat zijn: “Ik ben blij”; “Ik hoor erbij”; “Ik kom voor mezelf op”. Pim zegt nu iedere zin drie keer hardop met de ogen geopend en daarna drie keer in stilte met de ogen gesloten. Met zijn ogen gesloten mag hij nu drie voorwerpjes zoeken in de grote magische schatkist die passen bij het gevoel dat hij heeft. Uit deze schatkist haalt hij een heel zacht oranje lapje, een tijgeroog (bruin kristal met gouden streepjes) en een stukje hout met een lekkere geur.
Met het pakken van deze voorwerpjes heeft hij de gekozen overtuigingen in zijn onderbewustzijn verankerd. Pim bewaart ze in zijn zelf versierde schatkistje. Hij maakt er ook een kaartje bij waarop hij de positieve affirmaties schrijft en welk voorwerpje erbij hoort. Het tijgeroog kan hij bijvoorbeeld meenemen in zijn broekzak om hem te helpen aansluiting te vinden bij andere kinderen en als hij nieuwe kinderen wil leren kennen.
De volgende keer hoor ik graag van hem hoe het gegaan is. Hij vertelt dat hij zich al fijner voelt, maar hij zou het fijn vinden om nieuwe vrienden te maken.
Omdat hij van tekenen en kleuren houdt gaan we aan de slag met Sqribox.
We verdiepen het Magische Schatkist Avontuur en gebruiken de afbeelding van de schatkist voor het maken van een scribbl. Pim kiest de twee belangrijkste zinnen om erin te schrijven: “Ik hoor erbij en kom voor mezelf op” Hij begint in het midden met de kleur oranje, de kleur die hem blij maakte tijdens de sessie met Colournostics en die hij associeert met een blij gevoel. Door nu in het rond de gekozen zinnen op te schrijven en steeds een andere kleur te kiezen, krijgt langzamerhand de schatkist kleur en vorm. Pim vindt dit erg leuk om te doen. Ondertussen verankert hij door middel van het maken van deze scribbl de gekozen overtuigingen in zijn onderbewustzijn.
Als ik Pim en zijn ouders een paar weken later weer zie, zit er een vrolijke Pim tegenover mij. Hij vertelt dat hij een paar nieuwe vrienden heeft gemaakt in zijn klas, met wie hij ook na schooltijd speelt. Hij voelt zich veel minder eenzaam. Als er geplaagd wordt kan hij beter voor zichzelf opkomen en zijn vrienden helpen hem als hij daarom vraagt. Hij is blij met zijn schatkist en het meenemen van het tijgeroog in zijn broekzak helpt hem extra.
Deze Magische Annekedote over Pim is een mooi voorbeeld hoe drie verschillende werkvormen op elkaar aansluiten, waarbij kleur en het verankeren van positieve overtuigingen voor kinderen heel effectief kunnen werken.
Ben je benieuwd naar deze werkvormen en wil je ze ook toe leren passen in je werk als professional? Op zaterdag 4 november 2023, tijdens het event Kleurrijk Ontwikkelen, laten we je graag zien en ervaren hoe verrijkend dit voor jou en je doelgroep kan zijn. Kijk voor meer informatie op de website van Danielle Botermans van Sqribox en op de website van Jeannette Hanenburg van Coulour Professionals.